lunes, 11 de noviembre de 2013

Escolta activa. Escucha activa. Active listening


Per Marisa Rey

Continuant amb el fil del post de com preparar una presentació i parlar en públic o fins i tot davant una sola persona, també hem de parar atenció en com escoltar. Us heu trobat mai que després de fer tot l’esforç de preparació d’una presentació o entrevista, esteu davant d’algú que no s’immuta mentre l’estàs parlant? La responsabilitat de la comunicació és recíproca, és un acte actiu per ambdues parts. Si fem una escolta receptiva, activa, generarem un intercanvi de missatges necessari pel procés de comunicació.

Com podem estar receptius, actius? Parar atenció al que han dit i també com ho han dit. Motivar a l’altra persona perquè s’expliqui amb confiança, sense jutjar-la ni rebatre els seus arguments, mirant tan sols de compendre. Centrar-se en el contingut del missatge de l’altra persona, en els pensaments i sentiments que comunica. Parar atenció també als elements verbals, orals i visuals del llenguatge. Utilitzar el cos, mantenint el contacte visual, un to de veu adequat, una expressió facial acollidora i una postura receptiva, i callant quan l’altra persona vulgui expressar-se. Mostrar interès, prendre notes, resumir, clarificar i reflectir el que ens arriba de l’altra persona.

Tant o més important és saber el que facilita, com el que dificulta l’escolta activa:
-    Aconsellar: “crec que hauries de...”
-    Competir: “això no és res, a mi...”
-    Jutjar, tenir prejudicis: “et vas equivocar perquè...”
-   Canviar de tema: “això em recorda quan vaig...”
-   Minimitzar: “no és per tant!”
-    Burlar-se, insultar: “mira que ets desastre!”
-    Estar pensant en què li respondré

En definitiva, escoltar és mostrar interès per l’esforç del nostre interlocutor en allò que ens està explicant, no posar barreres i deixar que ens transmeti el seu entusiasme per tal que tingui ganes de compartir més amb nosaltres.


Continuando con el hilo del post de como preparar una presentación y hablar en público o incluso con una sola persona, también tenemos que parar atención en como escuchar. ¿Os habéis encontrado alguna vez que después de hacer todo el esfuerzo de preparación de una presentación o entrevista, estáis ante alguien que no se inmuta mientras lo estás hablando? La responsabilidad de la comunicación es recíproca, es un acto activo por ambas partes. Si hacemos una escucha receptiva, activa, generaremos un intercambio de mensajes necesario para el proceso de comunicación. 

Cómo podemos estar receptivos, activos? Parar atención en el que han dicho y también como lo han dicho. Motivar a la otra persona para que se explique con confianza, sin juzgarla ni rebatir sus argumentos, mirando tan sólo de comprender. Centrarse en el contenido del mensaje de la otra persona, en los pensamientos y sentimientos que comunica. Parar atención también en los elementos verbales, orales y visuales del lenguaje. Utilizar el cuerpo, manteniendo el contacto visual, un tono de voz adecuado, una expresión facial acogedora y una postura receptiva, y callando cuando la otra persona quiera expresarse. Mostrar interés, tomar notas, resumir, clarificar y reflejar el que nos llega de la otra persona.

Tanto o más importante es saber lo que facilita, como lo que dificulta la escucha activa:
-   Aconsejar: “creo que tendrías que...”
-    Competir: “esto no es nada, a mi...”
-   Juzgar, tener prejuicios: “te equivocaste por qué...”
-   Cambiar de tema: “esto me recuerda cuando estuve...”
-   Minimizar: “¡No es para tanto!”
  Burlarse, insultar: “¡Mira que eres desastre!”
-   Estar pensando en que le responderé

En definitiva, escuchar es mostrar interés por el esfuerzo de nuestro interlocutor en aquello que nos está explicando, no poner barreras y dejar que nos transmita su entusiasmo para que tenga ganas de compartir más con nosotros.


Continuing with the post how to prepare a presentation and public speaking or even with only one person, we have also to take into account in how to listen to. After making a big effort preparing a presentation or an interview, have you ever been that you are in front of someone who is with no feedback while you are speaking? The responsibility for communication is reciprocal, it is an active act by both sides. If we do a receptive listening, active, we will generate exchanging messages necessary for communication process.

How can we be receptive, active? Pay attention in what is said and also how it was said. To motivate to the other person to explain with confidence, without coming to a conclusion, the less said rejecting his/her arguments, trying only to understand. Focus your attention on the other person’s message content, thoughts and feelings are passing on. In addition to this, pay attention in verbal, oral and visual language elements. Use your body, keeping the visual contact, a suitable voice tone, a welcoming facial expression and a receptive position, and be silent when the other person wants to express. Show interest, write down, sum up, clarify and reflect which is arriving from the other person.

It is so important to know which makes easier, such us which makes complicate:
            -   Advise: "I think you should..."            
-    Compete: “this is nothing, I…”
-    Judge, be prejudiced: “you screwed up why…”
-    Change matter: “This remains me when I was…”
-    Minimise: “Not that great!”
-    Make fun of, insult: “You are a disaster!”
-   Thinking about what you want to answer

Finally, to listen is to show interest for the effort of our interlocutor which is explaining to us, do not put barriers and let he/she transmits his/her enthusiasm to look forward to sharing more with us.







6 comentarios:

  1. Trobo aquest comentari molt encertat, cal que hi reflexionem a fons sobre el que ens transmet la Marisa, desgraciadament ens en oblidem sovint d’escoltar com cal, jo el primer.
    Moltes gràcies Marisa!!!!!
    Bruno Soler

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Moltes gràcies a tu Bruno pel teu comentari. Sovint amb la pressa del dia a dia ens perdem molts detalls de les persones que ens parlen o no acabem de percebre el que volen transmetre'ns. Val la pena que parem atenció, és un exercici que hauriem de fer tots!!

      Eliminar
  2. Éste es el caballo de batalla de los españoles y, al igual que Bruno, yo la primera: me interrumpes, yo te interrumpo, empiezas a levantar cada vez más la voz, yo me desgañito, etc etc. Si esto ya ocurre con puntos de vista parecidos, el caos llega cuando las posturas son completamente opuestas... mostrar interés por el esfuerzo de nuestro interlocutor, mirar tan sólo por comprender ¡difícil cuestión!... Muy interesante comentario, Marisa, tú si que me transmites tu entusiasmo... sigue así!!!
    Ana Rey

    ResponderEliminar
  3. Muchas gracias Ana por tu comentario. Muchas gracias también por tu entusiasmo siguiéndonos. ¿Quién no ha vivido una situación como la que describes? Más que convencer a los demás deberíamos dejar que los demás tengan su opinión y encontrar puntos comunes con los que tanto unos como otros podamos escuchar, expresar, en definitiva, dialogar.

    ResponderEliminar
  4. "Considero molt interessant el teu Post Marisa. Tot i que tots sabem que per a que la comunicació sigui activa és molt important establir aquesta bidireccionalitat i tenir present a l'altra, sovint ens n'oblidem. Els teus consells fan reflexionar sobre la importància de para atenció en el que diu l'altre, com fer-ho i com no s'ha de fer. "

    Gemma

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Moltes gràcies Gemma pel teu comentari. És cert que sovint amb la pressa del dia a dia, la comunicació acaba sent molt breu centrant-nos únicament en el missatge en si mateix sense adonar-nos de tota la informació extra que ens pot arribar si parem atenció a la persona que intenta transmetre'ns el seu missatge.

      Eliminar